کاروانسرای دِیرِ گچین:

کاروانسرای دِیرِ گچین، یکی از بزرگ‌ترین کاروانسراهای ایران، بر سر راه جاده تاریخی ری به قم در مرکز پارک ملی کویر قرار دارد. ویژگی‌های منحصربه‌فرد این اثر باعث شده آن را «مادر کاروانسراهای ایران» بنامند. دیر گچین در بخش مرکزی شهرستان قم، ۸۰ کیلومتری شمال شرقی شهر قم (کیلومتر ۶۰ بزرگراه گرمسار)، و ۳۵ کیلومتری جنوب غربی ورامین واقع شده‌است. این بنا را به‌خاطر داشتنِ گنبدی از جنس گچ دیر گچین نامیده‌ان

سفرنامه:

📆 روز اول

ساعت ۱۶:۳۰ عصر در مؤسسه منتظر دوستان هستیم. قاعدتاً وسیلهٔ‌ نقلیه رأس ۱۷ ساعت حرکت می‌کنه و منتظر متأخرین نخواهد شد. در فضای وسیلهٔ نقلیه سعی می‌کنیم بیشتر دورهم باشیم که آشنایی و معارفه داشته باشیم و باهم مقدمات یه سفر خوب و دوستانه رو فراهم کنیم. حدود ۳ ساعت در راه هستیم تا ساعت ۱۹:۳۰ به کاروانسرای کاروانسرای دیرگچین برسیم. قبل از غروب خورشید به محل مورد نظر می‌رسیم و ابزارهای لازم برای رصد و عکاسی رو مستقر می‌کنیم. تماشای بارش و شمارش اونها در طول شب انجام میشه. دو کارگاه ویژه (عکاسی و رصدی) در میان شب برگزار میشه. رصد سیارات و اجرام اعماق آسمون با تلسکوپ غول‌پیکر کاروانسرا هم در دستور کار قرار می‌گیره. در این بین چند میان‌وعده سرو میشه.

📆 روز دوم

رصد و عکاسی تا صبح و طلوع خورشید ادامه خواهد داشت و با طلوع خورشید و بعد از صرف صبحانه حرکت می‌کنیم. تا مؤسسه حدود یک ساعت در راه هستیم تا به کاروانسرای باشکوه محمدآباد برسیم. بعد از بازدید دو کاروانسرای سنگی و خشتی محمدآباد به سمت مؤسسه حرکت خواهیم کرد. حدود ظهر به مؤسسه خواهیم رسید.