قصر بهرام:

از بین کسانی که قلعه‌ها و کاروانسراهای اطراف تهران را برای اقامت رصدی اختیار کرده‌اند بعید است که «قصر بهرام» را لایق عنوان «قصر رصدی» ندانند. گنج امنی در کویر مرکزی ایران و پارک ملی کویر که مخاطبین بسیاری از طبیعت‌گردان و رصدگران حیات وحش در حال انقراض و رصدگران آسمان عاری از آلودگی نوری را مشغول و دلبسته‌ی خود کرده است. این بنای باستانی به گواه تاریخ به دستور بهرام گور، پادشاه پرآوازه ساسانی ساخته شده و محل آمد و شد و اطراق این شکارگر «گور ایرانی» بوده است.
فرصتی است کم‌نظیر که در کنار تیم مجرب رصدی «مؤسسه طبیعت آسمان شب» در میان محیط بکر و محافظت‌شده «پارک ملی کویر» و بر بلندای بنای باشکوه و باستانی «قصر بهرام» به سفر در اعماق تاریک و پرستاره‌ی آسمان شب بپردازیم، و در کویر نه… که در آسمان سرگردان و نگران شویم.

سفرنامه:

📆 روز اول 

ساعت ۹ صبح از مقابل مؤسسه به سمت ورامین حرکت میکنیم. بعد از حدود دو ساعت طی مسیر در جاده به محل صرف نهار در شهر ورامین میرسیم. پس از صرف نهار به سمت جنوب و خارج از محدود شهری حرکت می‌کنیم. طی حدود ۶۰ کیلومتر جاده خاکی ما را به بنای باشکوه قصربهرام خواهد رساند. در حجره‌های کاروانسرا اقامت خواهیم کرد و بعد بساط عکاسی نجومی و رصد را بر خشت‌های بام قصر پهن می‌کنیم. با حضور مدرسین رصدی و عکاسی نجومی و با اجرای برنامه‌های مختلف، شب را به صبح میرسانیم.

📆 روز دوم

ساعت ۹ صبح پس از صرف صبحانه قصر را ترک کرده و جایی در مسیر برای نهار توقف میکنیم و پس از صرف نهار به سمت تهران حرکت کرده و حدود غروب به تهران میرسیم.